Commissions 作曲依頼

Scroll down for the English version.

プロのクラシック音楽の世界で、私はできるだけレベルの高い仕事を目指しています。これまでに、プロとして作曲を委嘱され、プロとして作品が演奏され、プロとしてCDがリリースされ、プロとして業界誌の批評を受けてきました。しかし、私は東京外国語大学という国立大学の教授としてフルタイムで勤務しているため、作曲活動は有給雇用の一部ではなく、明白な商業目的を持つことはできません。従って、クラシック音楽の作曲は、「月曜日から金曜日までの仕事」の時間外に、私自身と他の人々の楽しみのために、趣味として行っているものなのです。

経済的な観点から言えば、これは私が「アマチュア」であることを意味しています(個人的には「独立している」という表現の方が好みですが)。しかし、私が書く楽譜は、プロの演奏家の方々によって、プロの音楽活動の一環として使用されています。従って、私が音楽に臨む姿勢は、100%プロフェッショナルでなければならないのです。私は、完成させたすべての曲が、プロの音楽家の方々が自身の演奏/録音のレパートリー加えたいと思うような水準に達していることを目指しています。

東京外国語大学での雇用条件により、学外での有償の仕事が制限されているため、私は有償の作曲依頼はお受けしていません。しかし、作品の初演が約束されている演奏者(アマチュア、プロを問わず)からの、無償の委嘱については検討致します。私が作曲に使える時間が限られているため、こうした委嘱は、私が存じ上げていて、以前一緒に仕事をしたことのある方からの依頼に限らせて頂きます。

私の作品を演奏して下さる演奏家の方々の活動をサポートできるのは、とても嬉しいことです。時間と経費が許す限り、私の作品をフィーチャーしたコンサートは、適切な方法(プレ・コンサート・トークを行う、広報のお手伝い、組織的な援助など)でサポートしたいと思っています。特に、初演や初録音の場合は、厳密に非営利な形でプロジェクトをプロデュースしたり、演奏家に作品を委嘱したりと、積極的に関与することが多いです。

私の楽譜は、イギリスの小さな会社であるAndArt Musicから、オンラインそしてオープンアクセスで出版されています。これに係るライセンスは、演奏家ができるだけ簡単にダウンロードし、コンサートで演奏ができるように設定されています。演奏のたびに、私やAndArt Musicから許可を得る必要はありません。フィリップ・シートンが作曲者であることを適切に明示し、演奏許諾を得てください(これは、ほとんどの一般的な音楽会場では日常的に行われている手続きのはずです)。私はイギリスの著作権管理団体であるPRS (Performing Right Society) for MusicMCPS (Mechanical-Copyright Protection Society)の会員として印税を受け取っています。詳しくはこちらのページをご覧ください。

全体的にみると、作曲家としての私の状況は少々変わっているといえるでしょう。しかし、私自身はこのやり方にとても満足しています。私はお金のために作曲しているわけではなく、ただできる限り良い音楽を書くことに集中しているのです。クラシック音楽界において、私の音楽が長期的にどのような位置を占めるのかは、時が経てばわかるでしょう。いずれにしても、時間とエネルギーと情熱がある限り、私はベストを尽くし続けるつもりです。これまでの私の音楽の旅路に携わって下さったすべての方々に、心からの感謝を申し上げたいと思います。

I aim to work at the highest level that I can within the world of professional classical music. My work has been commissioned professionally, performed professionally, released professionally on CD, and reviewed professionally by industry magazines. However, my full-time job as a Professor at Tokyo University of Foreign Studies, a national (i.e. public) university, means that my composition activities are not part of my paid employment and cannot have an explicit commercial purpose. I write classical music, therefore, as my hobby outside the time of my “Monday to Friday job” for my own enjoyment and the enjoyment of others.

In financial terms, this means I am “amateur” (although I prefer saying “independent”). However, professional musicians use the sheet music I produce as part of their professional activities. My attitude towards music, therefore, must be 100% professional. My aim is that all completed pieces are at the required standard for professional musicians to feel happy including them in their performing/recording repertoire.

The restrictions on paid work outside the university under the terms of my employment at TUFS mean that I do not accept any paid commissions to compose music. However, I will consider pro bono commissions from musicians (whether amateur or professional) promising a first performance. The limited time available for composition means that I only consider such requests from people I know and have worked with before.

I am delighted to support the work of musicians performing my music. Time and expenses permitting, I will support concerts featuring my music in whatever way is appropriate (e.g. giving a pre-concert talk, helping with publicity, providing organizational assistance etc.). Particularly for first performances and recordings, I tend to take an active role in producing projects on a strictly non-profit basis and commissioning musicians to perform a work.

My sheet music is published open access online by the small UK company AndArt Music. The licenses are designed to make it as easy as possible for musicians to download the sheet music and perform the pieces in their concerts. Permissions are not required from me or AndArt Music for every performance. Please just ensure Philip Seaton is properly attributed as the composer and the performance license is obtained (this should be routine at most regular music venues). I receive royalties as a member of PRS (Performing Right Society) for Music and Mechanical-Copyright Protection Society (MCPS) in the United Kingdom. For more details, see this page.

Overall, my circumstances as a composer are somewhat unusual. However, I am very happy doing it this way. I do not write for money, and simply concentrate on composing the best music I can. Only time will tell what long-term position my music will attain within the repertoire. But as long as I have the time, energy, and passion, I will continue giving it my best shot. I just want to say a huge thank you to all those who have been a part of my musical journey so far.